WEKO3
アイテム
Pronoun Frames, Metalinguistic Awareness and Cognitive Abilities in Usage-Based Adult Second Language Construction Learning : A Fast-Mapping Experiment
https://doi.org/10.34349/0002000054
https://doi.org/10.34349/00020000541f38ba56-ab7c-4444-8f0f-94e7276490d7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(1)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-28 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Pronoun Frames, Metalinguistic Awareness and Cognitive Abilities in Usage-Based Adult Second Language Construction Learning : A Fast-Mapping Experiment | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
中村 大輔
× 中村 大輔
|
|||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 第二言語構文習得 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 代名詞フレーム | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 個人差 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | argument-structure constructions | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | pronoun frames | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | individual differences | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | adult second language learners | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 代名詞を項構造構文の名詞句の位置に使用した場合,登場人物の性・数が一致すれば同じ代名詞を使用できるため,主語や目的語といった文法役割を担う名詞句の位置が固定され,語順の視認性が高まる.結果,幼児の母語の構文獲得が促進されることが知られている.本研究では1)代名詞が持つ促進効果が大人の第二言語構文習得にも見られるか,2)言語インプットに基づく第二言語構文習得に必要になる能力とは何かを検討した.39名の日本人英語学習者が実験に参加し,英語名詞と新規動詞を用いて作成した「出現構文」と「サモア語能格構文」の2つの未習言語構文を習得対象とし,その理解と産出をテストした.個人差要因として,語順に関する「メタ言語的理解」,「言語処理能力(反復・意味プイライミング効果)」,「知性」,「統計学習」を検討した.結果は1)トレーニング文の名詞句の位置に普通名詞のみを提示した群と普通名詞と代名詞ともに提示した群が出現構文に関してchance levelを超える理解,2)メタ言語的理解はサモア語能格構文の産出と正の相関,3)言語形式の処置能力を測定する反復プライミング効果はサモア語能格構文の理解と正の相関,を示した. | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Linguistic input becomes consistent if the same items appear repeatedly in some slots in constructions. In particular, if pronouns appear in the noun slots of argument-structure constructions repeatedly (called pronoun frames), they make input more consistent than concrete nouns do since they can occur in different exemplars of the same argument-structure construction. Caregivers scaffold their children’s generalisations of argument-structure constructions by employing pronoun frames. The aim of the present study is to determine whether such facilitative effects of pronoun frames are available for adult second language (L2) learners. In particular, this paper addresses the following research questions : a) whether providing pronouns in noun slots of argument-structure constructions facilitates the generalisation of argument-structure constructions in L2s, and b) what types of cognitive abilities are responsible for such inductive learning. Thirty-nine adult Japanese learners of English participated in psycholinguistic experiments in which they watched a set of pictures and were exposed to training sentences of previously unknown target constructions (the APPEARANCE and the Samoan ergative constructions) with the noun slots filled with one of three experimental conditions : 1) noun-only : only concrete nouns were provided, 2) pronoun-only : only pronouns were provided, and 3) noun-pronoun : both concrete nouns and pronouns were provided. The comprehension and production of the target constructions were tested, as well as the participants’ linguistic processing (repetition and semantic priming), intelligence, statistical learning, and metalinguistic understanding, which were included to provide measures of individual differences. The results showed that ; a) both the concrete-noun only group and the noun-pronoun group showed above chance performance for the comprehension of the APPEARANCE construction, b) metalinguistic understanding was correlated positively with the production of the Samoan ergative construction, and c) repetition priming was correlated positively with the comprehension of the Samoan ergative construction. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 日本女子体育大学 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.34349/0002000054 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||
収録物識別子 | 02850095 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00192838 | |||||||||
書誌情報 |
日本女子体育大学紀要 巻 54, p. 13-27, 発行日 2024-03-31 |