WEKO3
アイテム
ダンス創作における効果的な指導法の研究 ―ダンス専攻学生を対象とした運動的なアプローチを基にしたプログラムの実践から―
https://doi.org/10.34349/0002000060
https://doi.org/10.34349/00020000606ddfa8f7-ffa9-44ac-96a0-bcfb0dd6db17
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(1)(1) | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-05 | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | ダンス創作における効果的な指導法の研究 ―ダンス専攻学生を対象とした運動的なアプローチを基にしたプログラムの実践から― | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | Research on effective teaching methods for dance creation -From the implementation of a program based on movement approaches for students majoring in dance- | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
作成者 |
岩淵, 多喜子
× 岩淵, 多喜子
× 八木, ありさ
|
|||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | dance | |||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | creation method | |||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | movement vocabulary | |||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Laban Movement Analysis(LMA) | |||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine how the students perceive their learning through creative instruction using the “Program of Movement Approaches,” an original program that combines the concepts of Laban Movement Analysis (LMA) with methods obtained from the author’s own practical experience, mainly as a method for developing a vocabulary of movement, to examine the impact of this program on the students’ awareness of their creative work, and to clarify the advantages and challenges of this program. The program used in this study consists of four methods: “Leading Point”,”Transformation”,”Negative Space” and “Nine Point” As a result of implementing this program for 30 university students majoring in dance, it was considered that the program in this study made positive changes in the subjects’ awareness of expression, movement, and creation, and it was suggested that the program functioned to expand the movement vocabulary and awareness of movement quality in particular. In addition, the program’s method, which limits the body parts and space, was effective in narrowing the participants’ focus, deeping into their body awareness, and helping them break out of their movement routines, resulting in the discovery of new movements. The increase in the vocabulary of movements and the expansion of creative options were shown to promote an awareness of the expansion of images and ideas. | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||
出版者 | 日本女子体育大学スポーツトレーニングセンター | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
日付 | ||||||||||||||||||||||
日付 | 2024-03-31 | |||||||||||||||||||||
日付タイプ | Issued | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.34349/0002000060 | |||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12732635 | |||||||||||||||||||||
書誌情報 |
日本女子体育大学スポーツトレーニングセンター紀要 巻 27, p. 9-18, 発行日 2024-03-31 |